Genesis – BBC Broadcasts

Genesis – BBC Broadcasts

Kolejnym wydawnictwem, którego zapowiedź ostatnio mnie zelektryzowała, jest anonsowany na 3 marca 2023 zestaw – Genesis – BBC Broadcasts. Od dawna jestem wyznawcą twórczości tego zespołu, a mając świadomość jak znakomicie wypadali oni na sesjach dla radia BBC zawsze wydawało mi się dziwne, że nagania te nie doczekały się porządnie zredagowanej, oficjalnej płytowej premiery. I kiedy wydawało się, że ten moment wreszcie nadchodzi, ku mojemu wielkiemu rozczarowaniu okazało się, iż jest to jedynie wybór utworów pochodzących z tych genialnych prezentacji. Przyjrzyjmy się zatem dokładniej temu co zawiera (i nie zawiera) niniejsze wydawnictwo.

 

Całość rozpoczynają trzy nagrania z sesji – Night Ride z lutego 1970 roku (niestety brakuje dwóch kompozycji: Looking For Someone i Stagnation). Nie znajdziemy tutaj także czterech znakomitych, instrumentalnych nagrań (w których dostrzec można z łatwością szkice późniejszych klasyków zespołu) zarejestrowanych w styczniu 1970 (na taśmie podpisanej – Genesis Plays Jackson) i opublikowanych pierwszy raz w boxie 1970-1975. Z sesji z maja 1971 (Sound Of ‘70) mamy jedno nagranie (Stagnation), brakuje zaś słynnego The Musical Box (w tej wersji nieco wydłużonego). Kolejna sesja – Sound Of ‘70, ze stycznia 1972 (gdzie zespół wykonał: Harold The Barrel, Harlequin, The Return Of The Giant Hogweed i The Fountain Of Salmancis), została całkowicie pominięta. Następna sesja z marca 1972 (koncert w Paris Theatre) do programu – In Concert, jest reprezentowana przez dwa utwory: The Fountain Of Salmancis i The Musical Box, brakuje za to The Return Of The Giant Hogweed. Natomiast sesję Top Gear z września 1972, przypominają nagrania: Get ‚Em Out By Friday i Twilight Alehouse, nie zamieszczono – Watcher Of The Skies. Nie wiem za bardzo dlaczego na okładce opisano, że z tej sesji pochodzą także: Harold The Barrel i Harlequin. Albo coś odnaleziono (w co wątpię), albo pomylono sesje i chodzi tu o nagrania ze stycznia 1972. Najbardziej interesujący (mnie) okres prezentowany na wydawnictwie zamyka nagranie Watcher Of The Skies – bis z koncertu w Empire Pool z kwietnia 1975, transmitowanego w części przez BBC. Szkoda, że pominięto całą zarejestrowaną resztę tego występu (spokojnie koło 60 minut), ale ponieważ są to wyłącznie nagrania z LP The Lamb Goes Down On Brodway, to może znajdą się one na przygotowywanym właśnie boxie poświęconemu tej, jakże wspaniałej płycie.

Dla mnie już nieco mniej ważne (chociaż wciąż bardzo fajne) są kolejne dwa przypomniane występy, czyli: Knebworth 1978 (z ponad piętnastu granych wówczas utworów mamy tutaj tylko pięć) oraz Lyceum 1980 (tutaj jest już znacznie lepiej, bo możemy posłuchać praktycznie całego występu, brakuje tylko: Squonk, Dance On Volcano, Drum Duet i Los Endos – wszystkie je zamieszczono w wersjach z Knebworth 1978).

Może niezbyt politycznie jest się do tego przyznać, ale delikatnie mówiąc, zdecydowanie wybiórczo interesuje mnie ostatnia porcja nagrań, pochodzących z (trzeba przyznać, że bardzo dobrze brzmiących) koncertów: Wembley 1987 (z występu wycięto tu jedynie 4 utwory), Knebworth 1992 (z ponad 2 godzinnego koncertu zostawiono 6 kompozycji, znanych głównie z LP – I Can’t Dance) oraz NEC 1998 (mamy tu tylko dwa nagrania).

Podane powyżej informacje odnoszą się do pięciodyskowej wersji CD. Niestety ograniczony do 3LP winyl prezentuje się znacznie gorzej. Z lat 1970-75 zostawiono (o zgrozo !!!) jedynie sześć kompozycji. Ponadto wersja analogowa nie będzie zawierać 40-stronicowej książki. Ogromna szkoda, że nie zdecydowano się np. na wydanie trzech boxów, prezentujących kompletne zapisy tych nagrań i koncertów (przykładowo z lat: 1970-75, 1976-1980 i 1981-1998). No, a tak dostaliśmy pozycję, którą oczywiście należy zakupić, ale kolekcjonersko pozostawia ona więcej niż duży niedosyt.