The Rolling Stones – The Rolling Stones

The Rolling Stones – The Rolling Stones

Wielka Brytania

 


 

Pierwsze brytyjskie wydanie LP – Decca LK. 4605 (mono), 16 kwiecień 1964.

Najwyższa pozycja na brytyjskiej liście przebojów – numer 1.

 

 

Okładka pierwszego brytyjskiego wydania LP

OCENA 10/10

 


 

Lista utworów:

 

Strona A

  1. Route 66 
  2. I Just Want To Make Love To You
  3. Honest I Do
  4. (Mona) I Need You Baby
  5. Now I’ve Got A Witness
  6. Little By Little

 

Strona B

  1. I’m A King Bee
  2. Carol
  3. Tell Me (You’re Coming Back)
  4. Can I Get A Witness
  5. You Can Make It If You Try
  6. Walking The Dog

 


 

Skład:

 

Mick Jagger – lead vocals, backing vocals (strona B: 3-5), harmonica (strona A: 4, 6; strona B: 1), percussion (strona A: 1, 3)
Keith Richards – electric guitar (strona A: 1-6; strona B: 2, 3, 5, 6), acoustic guitar (strona A: 1; strona B: 1, 3, 4), backing vocals (strona B: 3-5)
Brian Jones – electric guitar (strona A: 2-4, 6; strona B: 1, 2, 6), harmonica (strona A: 1, 3, 5), percussion (strona B: 3-5), acoustic guitar (strona B: 5), backing vocals (strona B: 4-6)
Bill Wyman – bass guitar, backing vocals (strona B: 4, 5)
Charlie Watts – drums

oraz gościnnie

Ian Stewart – piano (strona A: 6; strona B: 3, 4, organ (strona A: 5; strona B: 5)
Gene Pitney – piano (strona A: 6)
Phil Spector – maracas (strona A: 6)

 

Nagrano: pomiędzy 3 stycznia 1964, a 25 lutego 1964

 

Produkcja – Andrew Loog Oldham, Eric Easton
Realizacja nagrań – ?

 


 

To jeden z najbardziej porażających rockowych debiutów. A zarazem dowód na to, że posiadając stosunkowo niewielkie umiejętności, można nagrać album powalający na kolana. Już po pierwszych taktach Route 66 można się zorientować, iż mamy tu do czynienia z płytą wyjątkową. Zachwycają grane z ogromnym wyczuciem oszczędne partie gitarowe Keitha Richardsa oraz wyluzowany, aczkolwiek bardzo dynamiczny śpiew Micka Jaggera. Wokalista Stonesów raz po raz udowadnia, iż w stopniu doskonałym posiadł niesłychanie rzadki dar śpiewania jak gdyby od niechcenia, a jednocześnie z ogromną dawką emocji i ekspresji. Zresztą to właśnie ekspresja wykonawcza jest tutaj najsilniejszą bronią wszystkich członków zespołu. W utworach takich jak Carol Chucka Berry’ego czy I Just Want To Make Love To You Williego Dixona jest tyle czadu, że spokojnie wystarczyłoby go do obdzielenia kilku innych albumów. Stonesi znakomicie czują się też w nieco spokojniejszych kompozycjach (I’m A King BeeHonest I Do), w których udało im się stworzyć cudowny, nieco rozleniwiający nastrój. Zdecydowanie gorzej wypada zaś pierwsza próba kompozytorska Jaggera i Richardsa – Tell Me. Piosenka jest dość schematyczna i brak jej siły późniejszych utworów tworzonych przez liderów zespołu. Osobiście szczególnie poleciłbym wykonany z wielką pasją Can I Get A Witness z repertuaru Marvina Gaye’a oraz przebojowy, okraszony świetną gitarową frazą Walking The Dog z repertuaru Rufusa Thomasa. Warto dodać, iż na płycie gościnnie wystąpili: słynny producent nagrań Phil Spector – grający na marakasach, oraz popularny w tych czasach piosenkarz Gene Pitney, który usiadł przy fortepianie. Nie mogło oczywiście zabraknąć też miejsca dla etatowego klawiszowca Stonesów – Iana Stewarta.

I jeszcze mała dawka stonesowskiego czadu i energii w ich wersji utworu Around And Around, który co prawda w epoce ukazał się w Anglii tylko na EP, ale równie dobrze mógłby ubarwić omawiany wyżej LP.